In onze samenleving vinden we het belangrijk d at we voor iedereen kunnen zorgen. Als we de kwetsbaren sterker kunnen maken, dan wordt ook de samenleving als geheel sterker. In de “maakbare samenleving”, heeft onderwijs hierin een belangrijke functie. Hoe meer we het opleidingsniveau van de kinderen kunnen opkrikken, hoe beter voor de samenleving van de toekomst. Maar: is dat wel zo? Hoe is het gesteld met de staat van ons onderwijs? En hoe kunnen we ons onderwijs, indien nodig, dan versterken?
Leerachterstand door de coronacrisis
Sinds enkele jaren horen we dat het Vlaamse onderwijs achteruit boert. Daar komen nu onheilspellende berichten over leerachterstand door de coronacrisis bovenop. Moeten we daar van wakker liggen? We hoeven immers niet noodzakelijk de primus van de Europese klas te zijn, we hoeven niet allemaal brandend ambitieuze nerds te zijn. Of is er toch reden tot ongerustheid, en zijn er zaken die we kunnen leren voor het beleid?
Het Leerwijzer symposium
Het onderzoek van Wouter Duyck richt zich op kwantificeerbare gegevens en zoekt de waarheid te achterhalen, los van politieke standpunten. Hij ontkracht er vele mythes, waar we vaak zelfs nog niet van bewust waren. Zijn bevindingen mogen een eyeopener heten voor de staat van ons onderwijs. Antwoorden op deze vragen, en de implicaties ervan, krijgt u op het symposium van Leerwijzer: “De mythe ontkracht”.